تفاوت ریسه ساده با ریسه وایرلس چیست ؟

تفاوت ریسه ساده با ریسه وایرلس چیست ؟

تفاوت ریسه شلنگی با ریسه وایرلس مبحثی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت . با رشد تکنولوژی همواره سعی بر این بوده تا از وسایل مختلف به بهترین شکل و با بالاترین بازده استفاده کرد . در صنعت برق نیز با بهره گیری از تکنولوژی و فناوری کلیه محصولات روشنایی و نورپردازی در حال توسعه و تکامل می باشند . با ما همراه باشید تا با تفاوت ریسه شلنگی قدیمی ( ساده ) با ریسه وایرلس ( تکنولوژی بدون سیم ) آشنا شویم .

تفاوت ریسه شلنگی با ریسه وایرلس :

ابتدا لازم است که بدانید که به نواری که از خود نور منتشر می کند ریسه می گویند . از ریسه ها از گذشته تا به امروز برای نورپردازی استفاده می شود ؛ قفسه ها ، سقف منازل ، داخل کناف ها ، نمای ساختمان و برج ها و … از موارد استفاده ریسه ها است . ریسه های قدیمی ( ساده ) در خود دارای دو رشته سیم آلومینیومی و یا مسی می باشند . وظیفه انتقال برق در مدار بر عهده این دو رشته سیم است ؛ به این گونه که دو رشته سیم در سمت چپ و راست مدار ( مثبت و منفی ) گردش پیدا می کنند و به دو رشته سیم بعدی متصل می شود . بدین ترتیب متر اول به متر دوم و تا انتهای حلقه ( ۱۰۰ متر ) مدار ها به هم متصل و کل ریسه تا برش بعدی روشن می شود . در ریسه وایرلس فقط از مدار استفاه شده است ؛ مداری ۵ لایه که حداقل دو لایه از آن را قریب بر بالای ۹۰% رشته های مسی تشکیل داده اند . در این ریسه ها دیگر بین متر اول و دوم سیمی وجود ندارد .

مزایای حذف سیم از مدار ریسه وایرلس چیست ؟

ریسه های قدیمی ( ساده ) معمولا در عواملی چون پیچش ، کشش و خمش دچار قطعی در مدار می شدند . این قطعی نتیجه عدم ارتباط در مدار و دو رشته سیم بودند . با توجه به این موضوع که ممکن است در کناف سقف منازل و یا نمای ساختمان برای نصب و جاسازی این ریسه ها کمی کشش ایجاد شود ممکن است که ریسه دچار قطعی شود . اما ریسه وایرلس در هنگام کشش و پیچش به دلیل یک تکه بودن مدار مشکل قطعی را ندارد . 

یکی دیگر از مزایای حذف سیم از مدار ریسه جلوگیری از افزایش دمای ریسه و در نهایت آسب رساندن و ایجاد آتش سوزی در دو رشته سیم های استفاده شده در دو طرف مدار می باشد . همچنین لازم به ذکر است که بدانید در ریسه های قدیمی از دو رشته سیم با آلیاژ آلومینیوم استفاده شده است و آلیاژ آلومینیوم به دلیل رسانایی ضعیف تر نسب به آلیاژ مس ، برق را ضعیف تر عبور می دهد و همین سبب می شود که در ریسه های ساده چشمک زدن و قطعی زیاد دیده شود .

پوشش ریسه وایرلس از چه جنسی می باشد ؟

پوشش ریسه ها یکی از مهم ترین ساختار آن ها می باشد ؛ زیرا روکش ریسه می تواند بر نوری که ریسه از خود منتشر می کند تاثیر مستقیمی بگذارد . برای مثال ریسه ای که با روکش بی کیفیت تولید شده است نور را ضعیف تر نشان می دهد و بلعکس ریسه ای که با روکش استاندارد تولید می شود نور را درخشان تر جلوه می دهد . در ساختار پوشش ریسه وایرلس از ماده پلی وینیل کلرید استفاده شده است . پلی وینیل کلرید که به PVC معروف است در دو مدل شفاف و مات آماده سازی می شوند ؛ از PVC مات برای ریسه وایرلس نئون فلکس استفاده می شود و از مدل شفاف آن برای ریسه وایرلس شلنگی و نواری استفاده می شود . این پوشش ( پی وی سی ) قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند و شما می توانید آن ها را به هر شکلی که می خواهید درآورید . از دیگر مزایا روکش PVC مقاومت آن ها در برابر باد و گرد و خاک می باشد که این قابلیت را به شما می دهد که در فضاهای خارجی نیز از ریسه وایرلس بدون مشکل و خرابی استفاده کنید . همچنین در استفاده های طولانی مدت در فضاهای بیرونی تابش آفتاب نیز نمیتواند باعث خرابی و شکنندگی ریسه و حتی تغییر رنگ ریسه شود .

میزان روشنایی ریسه وایرلس چقدر است ؟

شار نوری به معنای نوری است که یک وسیله روشنایی از خود منتشر می کند . واحد اندازه گیری شار نوری لومن می باشد ؛ در ریسه های قدیمی ( ساده ) در مدل تراکم ۱۲۰ ، شار نوری منتشر شده از ریسه ۳۰۰ الی ۴۰۰ لومن است و در ریسه های با تکنولوژی بدون سیم این عدد بین ۷۰۰ الی ۸۰۰ لومن است . می توان گفت که دو برابر ریسه های قدیمی روشنایی دارد ؛ همچنین طول عمر این ریسه ها بسیار بیشتر از ریسه های قدیمی می باشد .

از دیگر ویژگی های منحصر به فرد ریسه وایرلس قابلیت دیمر کردن آن ها می باشد . شما با استفاده از یک دیمر می توانید شدت نور در سطح مدار را کم و زیاد کنید که در ریسه های قدیمی این قابلیت فراهم نبود . به ریسه هایی که قابلیت دیمر را داشته باشند Dimmable می گویند . این قابلیت به شما این امکان را می دهد تا با مدیریت کردن شدت نور هر ایده ای که برای نورپردازی دارید را پیاده سازی کنید . 

قیمت و خرید ریسه وایرلس :

حال که تفاوت ریسه های ساده و بدون سیم را دانستیم می توانیم راحت تر برای خرید تصمیم بگیریم . توجه داشته باشید که همین ریسه های وایرلسی در بازار ایران در برند های متعددی عرضه می گردند ؛ اکثر ریسه های وایرلسی وارداتی ( ساخت چین ) می باشند اما تنها و اولین تولید کننده داخلی ریسه های با تکنولوژی بدون سیم در ایران و خاورمیانه شرکت لوپ لایت می باشد . جهت بازدید محصولات این برند در فروشگاه الکترو احسان بر روی لوپ لایت کلیک کنید . همچنین جهت خرید ریسه وایرلس می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید . 

<< روشن زندگی کنید >>

ریسه های وایرلس را همراه با مشخصات و قیمت در فروشگاه ما مشاهده کنید