تفاوت کابل آلومینیوم و کابل مسی ( بررسی مزایا و معایب هرکدام)
تفاوت کابل آلومینیوم و کابل مسی

تفاوت کابل آلومینیوم و کابل مسی ( بررسی مزایا و معایب هرکدام)

یکی از مشکلات اکثر کسانی که با کابل سروکار دارند، انتخاب بین کابل آلومینیوم و کابل مسی است. در این مقاله سعی کردیم با بررسی مزایا و معایب کابل آلومینیوم و کابل مسی، دید نسبتا کاملی از تفاوت کابل آلومینیوم و کابل مسی بدهیم. این مقاله را تا انتها دنبال کنید تا تفاوت‌های این دو کابل پرطرفدار را یاد بگیرید.

کابل برق چیست؟

کابل برق از یک یا چند سری سیم یا هادی تشکیل‌شده است که این هادی توسط یک عایق پوشانده می‌شود. جنس هادی داخل کابل از فلزات مختلف ساخته می‌شود که مهم‌ترین و معروف‌ترین هادی در کابل‌ها فلز مس و آلومینیوم است. به همین دلیل به کابلی که هادی داخل آن از جنس مس باشد کابل مسی و به کابلی که هادی داخل آن از جنس آلومینیوم است، کابل آلومینیوم گفته می‌شود. وظیفه هادی و فلز درون کابل انتقال برق است که با توجه به میزان رسانا بودن هر فلز و مقاومت آن در برابر انتقال برق، ابعاد و مدل‌های متفاوتی دارد.

کابل آلومینیوم

امروزه کابل آلومینیوم کاربرد بسیاری زیادی در صنایع مختلف پیدا کرده است اما شروع استفاده از کابل آلومینیوم به حدود ۱۵۰ سال پیش برمی‌گردد؛ زمانی که در ایستگاه قطار شیکاگو متوجه شدند دود قطار باعث از بین رفتن سیم‌های مسی می‌شود. پس‌ازاینکه کابل آلومینیوم جایگزین کابل مسی شد متوجه شدند اکسیدی که آلومینیوم در اطراف خود ایجاد می‌کند، باعث می‌شود که کمتر در معرض دود قطار قرار بگیرد و به همین دلیل کمتر فرسوده می‌شود. از طرفی آلومینیوم سبک‌تر بود و قیمت بسیار ارزان‌تری هم داشت. بنابراین کابل‌های آلومینیوم وارد چرخه صنعت شدند. برای شناخت بیشتر کابل‌های آلومینیوم مقاله زیر را مطالعه کنید.

کابل آلومینیومی چیست؟

کابل مسی

هادی درون این نوع کابل از فلز مس ساخته شده است و در مدل‌های مختلف و متنوعی در بازار وجود دارد. فلز مس انتقال‌دهنده قوی جریان الکتریکی است و به همین دلیل سال‌ها برای تولید کابل مورداستفاده قرار می‌گیرد. مس بیش از هر فلز دیگری در تولید کابل استفاده می‌شود اما به نسبت فلز آلومینیوم قیمت بالاتری دارد. کابل مسی وزن نسبتاً بالایی دارد اما انعطاف مس هم خیلی بهتر است و غلتک‌ پذیری بسیار خوبی در میان فلزات دارد. درنتیجه کابل مسی سالیان طولانی است که در صنعت محبوب است.

تفاوت کابل آلومینیوم و کابل مسی

اگر بخواهیم تفاوت کابل آلومینیوم و کابل مسی را بررسی کنیم و یکی را انتخاب کنیم، حتماً باید از جوانب مختلف نقاط قوت و ضعف هر کابل را بدانیم. طبیعتاً تفاوت این دو کابل به تفاوت هادی یا فلز به‌کاررفته شده در این دو نوع کابل بستگی دارد و درواقع باید نقاط قوت و ضعف این دو فلز را در کنار هم ببینیم.

ویژگی‌های کابل مسی

مهم‌ترین ویژگی فلز مس را می‌توان رسانایی بالای جریان الکتریکی دانست که به همین دلیل قیمت بالاتری هم دارد. فلز مس انعطاف‌پذیری بالایی هم دارد که از آن می‌توان در سیم و کابل به‌خوبی استفاده کرد. مهم‌ترین ویژگی‌های کابل مسی عبارت‌اند از:

• رسانای الکتریکی خوب
• انعطاف‌پذیری بالا
• مقاومت پایین در برابر جریان
• مقاومت در برابر خردگی

ویژگی‌های کابل آلومینیومی

امروزه کابل آلومینیومی جای خود را در صنعت بازکرده و به رقیب خوبی برای کابل‌های مسی تبدیل ‌شده است. کابل آلومینیوم وزن کمتری دارد و به همین دلیل برای مسافت‌های طولانی مزیت بزرگی را نسبت به کابل مسی ایجاد کرده است. این وزن کمتر باعث سادگی بیشتر در نصب هم شده که به‌راحتی می‌توان آن را حمل و در هرجایی نصب کرد. قیمت آلومینیوم خیلی کمتر از مس است و این تفاوت قیمت در قیمت کابل هم کاملاً مشهود است. کمتر کسی به سرقت کابل آلومینیوم علاقه دارد و قیمت پایین این کابل در کاهش میزان سرقت هم خودش را نشان می‌دهد. مهم‌ترین مزیت کابل‌های آلومینیوم شامل موارد زیر می‌شود:

• قیمت پایین
• وزن کم
• سادگی در حمل و نصب
• رسانای الکتریکی خوب

جدول تفاوت کابل آلومینیوم و کابل مسی

در جدول زیر تفاوت کابل آلومینیوم با کابل مسی را بررسی کرده‌ایم:

معیار کابل آلومینیومی کابل مسی
وزن کمتر بیشتر
قیمت کمتر بیشتر
میزان رسانا الکتریسیته کمتر بیشتر
مقاومت در برابر کشش کمتر بیشتر
اتلاف انرژی بیشتر کمتر
سادگی در استفاده بیشتر کمتر
مقاومت در برابر حرارت کمتر بیشتر
تفاوت کابل آلومینیوم و کابل مسی

مزایای کابل آلومینیوم

کابل آلومینیوم کابل ارزان‌تری است و به دلیل سبک‌تر بودن، استفاده از آن ساده‌تر هم هست. میزان دزدی در این کابل بسیار کمتر است و البته میزان رسانایی الکتریسیته بالایی هم دارد.

معایب کابل آلومینیوم

کابل آلومینیوم اکسیداسیون بالایی دارد و در طولانی‌مدت، زودتر از مس از بین می‌رود. آلومینیوم رسانای پایین‌تری است و مقاومت بیشتری در برابر جریان الکتریسیته دارد. این کابل انعطاف‌پذیری کم‌تری هم به نسبت کابل مسی دارد.

مزایای کابل مسی

کابل مسی مقاومت بسیار کمی در برابر جریان الکتریسیته دارد و رسانایی بسیار خوبی دارد. کابل مسی مقاومت بیشتری در برابر کشش و تنش دارد و انعطاف این کابل از کابل آلومینیوم خیلی بیشتر است. مقاومت کابل آلومینیوم در برابر خردگی و فرسایش هم خیلی بیشتر است و البته این کابل اتلاف انرژی پایین‌تری هم دارد.

معایب کابل مسی

وزن بالای کابل مسی، استفاده از آن را سخت‌تر می‌کند. این کابل قیمت بسیار بیشتری دارد و به همین دلیل ازلحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نیست. قیمت بالای این کابل باعث افزایش سرقت کابل مسی هم شده است.

جمع‌بندی: کابل آلومینیوم بهتر است یا مس؟

برای مقایسه کابل آلومینیوم و کابل مسی باید به کاربرد و نوع استفاده از این کابل‌ها استفاده کنیم. کابل آلومینیوم سبک و ارزان است و به همین دلیل در شبکه‌های انتقال انرژی هوایی استفاده بیشتری دارد. سرقت این کابل خیلی پایین‌تر از مس است و به همین دلیل موردتوجه بیشتری قرارگرفته است. کابل آلومینیوم مقاومت بیشتری در برابر جریان الکتریسیته دارد و کابل مسی را می‌توان رسانای بهتری دانست اما امروزه با استفاده از آلیاژهای مختلف سعی می‌کنند این ایراد را در کابل‌های آلومینیومی برطرف کنند که تا حد زیادی هم موفق بوده‌اند. در بسیاری از صنایع مثل راه‌آهن یا خطوط انتقال انرژی، استفاده از کابل آلومینیوم صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

خرید کابل آلومینیوم

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم کابل آلومینیوم مقاومت بیشتری به نسبت مس دارد و اگر کابل درستی را انتخاب نکنید ممکن است خطراتی را برایتان به همراه داشته باشد. اگر قصد خرید کابل آلومینیوم را دارید، حتماً با مشاورین الکترواحسان در این مورد مشورت کنید و با شرح کامل پروژه و نیازتان، کابل مناسب را انتخاب کنید. برای خرید کابل آلومینیوم می‌توانید از طریق صفحه فروشگاه الکترواحسان، مشخصات و قیمت کابل آلومینیوم را مشاهده کنید.

نظرات (1)

[…] تفاوت کابل آلومینیوم و کابل مسی […]