جدول جریان مجاز کابل آلومینیومی و مسی + عکس
جدول کابل آلومینیوم

جدول جریان مجاز کابل آلومینیومی و مسی + عکس

جدول جریان مجاز کابل آلومینیوم درواقع ابزاری است که با آن بهترین کابل را مطابق با شرایط استفاده، انتخاب کنیم. با توجه به میزان مقاومت فلز آلومینیوم، با وارد شدن جریان به کابل، گرما تولید می‌شود و این گرما می‌تواند باعث آسیب به هادی کابل شود که خطراتی را در پی خواهد داشت. بنابراین میزان جریان مجاز کابل آلومینیوم با جنس هادی یعنی فلز آلومینیوم ارتباط مستقیم دارد. نباید این نکته را هم نادیده گرفت که گرمای ایجاد‌شده به محیط بیرون انتقال پیدا می‌کند و هرچقدر محیط بیرون دمای بالاتری داشته باشد، این انتقال کمتر انجام می‌شود و باید جریان را محدودتر کرد. این جدول که به جدول آمپر کابل آلومینیومی یا جدول محاسبات کابل با مسافت هم معروف است در ادامه همین مقاله قرار داده شده است.

جریان مجاز کابل چیست؟

جریان مجاز درواقع حداکثر جریانی است که می‌تواند از کابل عبور کند، بدون اینکه به کابل یا سایر تجهیزات آسیب وارد کند. این آسیب می‌تواند آسیب به هادی یا عایق کابل باشد که ممکن است باعث از بین رفتن عایق، آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی شود. برای درست انجام شدن کار و ایمن بودن کابل و تجهیزات برقی معیارهای زیادی را باید درنظر گرفت که روی جریان عبوری کابل تأثیرگذار هستند. بنابراین در بررسی جریان مجاز کابل آلومینیومی این نکات را حتماً در نظر بگیرید:

• جنس و کیفیت عایق کابل
• کیفیت تولید کابل
• مسافت کابل و افت ولتاژ احتمالی
• دمای محیط
• جدول کابل آلومینیوم
• مقاومت حرارتی خاک و عمق دفن کابل در خاک
• میزان توان مورداستفاده

جدول جریان مجاز کابل بر اساس مسافت

همه کابل‌ها دارای مقداری مقاومت الکتریکی هستند که باعث افت ولتاژ می‌شوند و باید این افت ولتاژ در نظر گرفته شود. مقاومت الکتریکی کابل آلومینیومی و کابل مسی ناچیز است اما بازهم باید در مسافت زیاد این مقاومت را در نظر گرفت. با توجه به افزایش مقاومت کابل در مسافت‌های زیاد و افت ولتاژ، اگر بخواهیم جریان را در حد موردنظر نگه‌داریم، باید کابل با سطح مقطع بالاتری را انتخاب کنیم. افزایش سطح مقطع کابل میزان مقاومت در برابر جریان را کم می‌کند و افت ولتاژ کاهش پیدا می‌کند. در جدول جریان مجاز کابل، حداکثر جریان کابل با سطح مقطع متفاوت و مسافت‌های متفاوت توسط مهندسین این حوزه طراحی شده‌ است که کابل را متناسب با پروژه خودتان انتخاب کنید.

جدول جریان مجاز کابل آلومینیومی

جدول جریان مجاز کابل آلومینیومی

جدول کابل آلومینیوم (جدول محاسبات کابل با مسافت)

در جدول جریان کابل که هم برای کابل مسی و هم کابل آلومینیوم طراحی شده است، ستون اول و دوم سمت چپ جدول، سطح مقطع کابل و سطر بالای جدول مسافت کابل به متر است. مثلاً اگر بخواهیم برای مسافت ۳۰۰ متری جریان ۲۶ آمپری داشته باشیم، می‌توانیم کابل آلومینیوم ۲۲۵ یا کابل مسی ۲۱۶ را انتخاب کنیم. یا می‌توان این‌طور گفت که در مسافت ۳۰۰ متری، حداکثر جریان مجاز برای کابل ۲۵ آلومینیوم و کابل ۱۶ مس، ۲۶ آمپر است. بنابراین می‌توان کابل مس را با در نظر گرفتن این شرایط به کابل آلومینیومی تغییر داد.

توجه کنید که اگر بخواهیم همین جریان را در مسافت دو برابر یعنی ۶۰۰ متری داشته باشیم باید سطح مقطع کابل‌ها را افزایش دهیم. مثلاً برای داشتن جریان ۲۶ آمپری در مسافت ۶۰۰ متر، باید کابل آلومینیوم ۲۷۰ یا کابل مسی ۲۳۵ را برای کار خود انتخاب کنیم. اگر قصد محاسبه سطح مقطع کابل آلومینیوم یا مسی را دارید از جدول محاسبات کابل با مسافت استفاده کنید.

کابل آلومینیومی یا کابل مسی؟

انتخاب بین کابل آلومینیومی یا کابل مسی به معیارهای متفاوتی بستگی دارد و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن این معیارها کابل مناسبی را انتخاب کرد. کابل آلومینیوم وزن سبکی دارد و استفاده از آن راحت‌تر است. سرقت این نوع کابل به دلیل قیمت پایین‌تر، خیلی کم‌تر از کابل مسی است. انعطاف‌پذیری و مقاومت کابل مسی بیشتر از آلومینیوم است و رسانایی بهتر این کابل هم باعث شده که قیمت بالاتری هم داشته باشد. انتخاب بین دو کابل تا حد زیادی به نوع استفاده و بودجه شما بستگی دارد. همانطور که در جدول جریان مجاز کابل آلومینیوم و مسی مشاهده کردید، این دو کابل را می‌توان به‌جای هم استفاده کرد؛ فقط باید کابل درستی را انتخاب کنید. اگر قصد دارید مزایا و معایب کابل آلومینیوم و کابل مسی را به‌طور کامل بدانید، مقاله زیر را مطالعه کنید.

تفاوت کابل آلومینیوم و کابل مسی

معادل آلومینیومی کابل مسی

به دلیل سادگی کار با کابل آلومینیوم، قیمت بالا و احتمال سرقت زیاد، در بسیاری از پروژه‌ها به‌جای استفاده از کابل مسی از معادل آلومینیوم کابل مسی استفاده می‌کنند. درواقع با در نظر گرفتن میزان آمپر مجاز و مطابق با مسافت انتقال برق، از یک کابل آلومینیومی با سطح مقطع مناسب انتخاب می‌کنند. اگر با جدول محاسبه جریان مجاز کابل، یا از طریق روش‌هایی مانند ضریب تبدیل سیم مسی به آلومینیوم موفق به انتخاب کابل مناسب خود نشدید، پیشنهاد می‌کنیم حتما با متخصصین این حوزه مشورت کنید تا کابل مناسبی را با توجه به شرایط پروژه خودتان پیشنهاد کنند.

خرید کابل آلومینیوم

اگر سری به بازار زده باشید حتماً با برندهای متنوع کابل آلومینیوم برخورد کرده‌اید. معیارهای زیادی روی قیمت کابل آلومینیوم تأثیرگذار است که شاید یک فرد عادی نتواند آن را تشخیص دهد؛ مثل مقدار آلیاژ استفاده‌شده در کابل یا جنس عایق کابل. کابل‌ها گواهینامه و استاندارهای متفاوتی دارند که بهتر است در این مورد حتماً با یک مشاور خبره و متخصص مشورت کنید. برای خرید کابل آلومینیوم و یا استعلام قیمت کابل آلومینیومی می‌توانید با مراجعه به صفحه فروشگاه آنلاین الکترواحسان و با تماس با کارشناسان الکترواحسان نسبت به خرید خود اقدام کنید.

نظرات (4)

[…] جدول جریان مجاز کابل آلومینیومی و مسی + عکس […]

امیررضا

مرسی بابت مقاله جدول کابل برق

    پویا محمدپور

    ممنون از توجهتون

رضا

سلام ممنون بابت مقاله جدول کابل آلومینیوم. از کجا می‌تونم قیمت کابل آلومینیوم رو بدونم؟