شار نوری یا لومن

شار نوری چیست؟

شار نوری چیست؟

قبل از اینکه در مورد شار نوری یا لومن صحبت کنیم، باید بدانیم چرا پاسخ به این سؤال که شار نوری چیست برای ما مهم است؟ معمولاً اکثر افراد مصرف‌کننده و غیرمتخصص، نمی‌دانند که چطور یک لامپ مناسب برای محیط خود انتخاب کنند. خیلی از مصرف‌کنندگان میزان نور را با توان مصرف لامپ می‌سنجند درحالی‌که توان مصرفی به میزان مصرف لامپ اشاره دارد، نه میزان نور تولیدشده؛ شاید بخشی زیادی از این توان مصرفی صرف تولید گرما شود. یکی از مهم‌ترین معیارهایی که در انتخاب لامپ‌ها یا هالوژن سقفی باید به آن دقت کنید، میزان شار نوری یا لومن است که در این مقاله به طور کامل بررسی کردیم.

لومن یعنی چه؟

شار نوری یا لومن یعنی چه؟ نور را با معیارهای متعددی می‌توان اندازه گرفت که لومن یا شار نوری یکی از این معیارهاست. درواقع شار نوری نشان‌دهنده میزان نوری است که توسط چشم انسان دریافت می‌شود (ویکی‌پدیا). بنابراین هرچقدر میزان لومن یا شار نوری یک لامپ بیشتر باشد، نور بیشتری توسط انسان دیده خواهد شد. شار نوری یکی از معیارهای مهم برای ارزیابی لامپ‌های مختلف است و معمولاً در محصولات مختلف، میزان شار نوری آن محصول را هم ذکر می‌کنند. اما با شناخت لومن، حال باید به یک سؤال مهم پاسخ دهیم و آن سؤال این است که در هر محیط، چه میزان نور نیاز داریم؟ نور یک اتاق خواب با نور فضای باز چقدر تفاوت دارد؟

فرق لومن و لوکس

برای ارزیابی میزان نور مورد نیاز برای محیط‌های مختلف، یک واحد اندازه‌گیری متفاوت نیاز داریم. اگر میزان لومن نو را بر متر مربع تقسیم کنیم، لوکس یا شدت روشنایی مشخص می‌شود. برای استانداردسازی میزان نور مورد نیاز محیط‌های مختلف از لوکس استفاده می‌شود. بنابراین برای ارزیابی میزان نور مورد نیاز برای محیط‌های مختلف بهتر است آن‌ها را با واحد لوکس ارزیابی کنیم. در ادامه چند مورد از محیط‌های مختلف را به عنوان نمونه قرار داده‌ایم تا تفاوت میزان نور مورد نیاز هر محیط را بهتر درک کند.

 

اتاق خواب: ۲۰۰-۳۰۰ لوکس

کتابخانه: ۳۰۰-۵۰۰ لوکس

پارکینگ: ۵۰-۱۰۰ لوکس

آشپزخانه: ۳۰۰-۷۵۰ لوکس

راه پله: ۵۰-۱۰۰ لوکس

راهرو: ۵۰-۱۰۰ لوکس

تفاوت لومن و لوکس

میزان شار نوری لامپ‌

اگر به اطلاعات محصولات فروشگاه الکترواحسان توجه کرده باشید، تمام محصولات اطلاعات کامل توان مصرفی، شار نوری و سایز اطلاعات مورد نیاز را دارند. لامپ‌ها با توجه به توان مصرفی می‌توانند شار نوری متفاوتی هم داشته باشند، مثلا شار نوری یک هالوژن سقفی توکار مربع فول لایت ۳۶ وات برند زرین سیمای البرز، حدود ۴۳۰۰ لومن است و هالوژن سقفی توکار مربع فول لایت ۲۴ وات برند زرین سیمای البرز، شار نوری ۲۸۰۰ لومنی دارد. توصیه می‌کنیم در هنگام تهیه محصولات فروشگاه الکترواحسان، توضیحات و اطلاعات تکمیلی هر محصول را به درسی مطالعه کنید تا اطلاعات دقیقی نسبت به خرید خود داشته باشید.