کابل آلومینیوم چیست و چه مزایایی دارد؟
کابل آلومینیوم چیست و مزایای کابل آلومینیوم

کابل آلومینیوم چیست و چه مزایایی دارد؟

کابل آلومینیوم یک رسانای حامل جریان الکتریکی است که به دلیل استفاده از آلومینیوم به‌عنوان رسانای داخل آن به نام کابل آلومینیومی شناخته می‌شود. این کابل به دلیل مزیت‌های قابل‌توجهی که دارد در صنعت برق استفاده زیادی دارد و به‌نوعی می‌توان آن را جایگزین کابل‌های مسی دانست. کابل آلومینیوم در مدل‌ها و ابعاد متفاوتی وجود که در این مقاله به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت. اگر می‌خواهید بدانید کابل آلومینیوم چیست و مزایای کابل آلومینیوم کدام‌اند، این مقاله را تا انتها دنبال کنید تا اطلاعات کاملی از این نوع کابل به‌دست آورید.

کابل آلومینیومی چیست؟

هر کابل از بخش‌های رسانا یا هادی، پوشش عایق و غلاف تشکیل می‌شود که در کابل‌های آلومینیومی، رسانای داخل کابل از آلومینیوم ساخته شده است. قبلاً رسانای اکثر کابل‌ها از جنس مس بود. به دلیل قیمت بالای مس و وزن نسبتاً بالاتری که دارد، آلومینیوم یک گزینه عالی است که البته باید متناسب با نوع پروژه خود بهترین انتخاب را داشته باشید. اگر قصد دارید برای پروژه خود کابل تهیه کنید، حتماً با مشاورین متخصص مجموعه الکترواحسان مشورت کنید که با توجه به مشخصات فنی هر کابل، مناسب‌ترین گزینه را پیشنهاد کنند.

مزایای کابل آلومینیوم

کابل آلومینیوم مزیت‌های فراوانی دارد و به همین دلیل کاربرد بسیار زیادی هم در صنعتی انتقال برق دارد. آلومینیوم قیمت بسیار کمتری به نسبت مس دارد و به همین دلیل قیمت تمام‌شده کابل آلومینیوم خیلی پایین‌تر است. این قیمت پایین‌تر در حجم بالا بسیار قابل‌ملاحظه خواهد بود. به دلیل همین قیمت پایین‌تر، معمولاً سرقت این کابل به‌مراتب کمتر از کابل‌های مسی است. همچنین کابل آلومینیوم رسانای خوبی است و مقاومت نسبتاً پایینی دارد. وزن آلومینیوم به نسبت مس هم کمتر است و ازاین‌جهت هم کابل‌های آلومینیومی یک مزیت عالی دارند.

• وزن پایین‌تر به نسبت مس
• قیمت مناسب‌تر به نسبت کابل مسی
• رسانای خوب
• امکان حمل‌ونقل و نصب راحت‌تر

کاربرد کابل آلومینیوم

آلومینیوم به دلیل قیمت پایین، وزن کم و البته رسانای بالایی که دارد کاربردهای زیادی دارد. عمر کابل آلومینیوم از مس کمتر است اما طول عمر نسبتاً بالایی هم دارد. از کابل آلومینیوم در شبکه‌های برق خانگی زیاد استفاده می‌شود. این کابل برای انتقال جریان ضعیف و متوسط بسیار مناسب است. همچنین یکی از کاربردهای کابل آلومینیوم در سیم‌کشی شبکه‌های برق است. البته کاربرد کابل آلومینیوم به این موارد ختم نمی‌شود و در بسیاری از هواپیماها و کشتی‌ها، مترو و راه‌آهن هم از این نوع کابل استفاده می‌شود. استفاده از این نوع کابل در صنایع متعدد بسیار زیاد است و به دلیل کیفیت خوب و قیمت پایین یک گزینه اقتصادی و مناسب خواهد بود.

• شبکه‌های برق خانگی
• سیم‌کشی شبکه‌های برقی
• هواپیما
• کشتی
• راه‌آهن

انواع کابل آلومینیوم

کابل آلومینیوم در انواع مختلفی تولید و استفاده می‌شود که کاربردهای متفاوتی هم دارند. انواع مختلف کابل آلومینیوم شامل زمین، هوایی، زره دار و خود نگهدار می‌شود.

کابل آلومینیوم زمینی

کابل زمینی آلومینیوم که به‌صورت چند رشته (دو رشته، سه رشته و چهار رشته) تولید می‌شود، برای انتقال نیرو و برق‌رسانی با ولتاژ پایین مورداستفاده قرار می‌گیرد. ساختار و طراحی کابل آلومینیوم زمینی طوری است که نباید تحرک زیادی به کابل وارد شود و معمولاً در زیر زمین یا داخل دیوار استفاده می‌شود.

کابل آلومینیوم زره دار

دلیل نام‌گذاری کابل آلومینیوم زره دار این است که در پوشش خارجی این کابل نوعی پوشش بسیار قوی دارد که در برابر ضربه و نیروهای خارجی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد. این کابل در خارج از تأسیسات و در زیر زمین استفاده می‌شود. کابل زره دار در برابر ضربه، مواد شیمیایی، آتش و آسیب‌های مختلف مقاوم است.

کابل آلومینیوم هوایی

این نوع کابل‌ها در دکل‌ها و تیرهای انتقال برق مورداستفاده قرار می‌گیرند که شامل سه نوع کابل AAC، AAAC و ACSR می‌شود. هرکدام از این سه مدل ویژگی و مشخصات خاص خود را دارند که در این مقاله به بررسی بیشتر آن نمی‌پردازیم. کابل آلومینیوم هوایی را با نام کابل با هادی لخت هم می‌شناسند.

کابل آلومینیوم خود نگهدار

استفاده از کابل آلومینیوم هوایی در مناطقی که درخت یا موانع دیگر وجود دارد، خطراتی را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل در این فضاها از کابل خود نگهدار استفاده می‌شود. به کابل آلومینیوم خود نگهدار کابل ABC هم گفته می‌شود که وظیفه انتقال برق از پست‌های برق تا سیستم‌های خانگی و صنعتی را به عهده‌ دارند.

کابل آلومینیوم بهتر است یا کابل مسی؟

ممکن است این سؤال برای شما هم پیش‌آمده باشد که کابل مسی بهتر است یا کابل آلومینیومی؟ پاسخ به این سؤال جواب دقیق ندارد و باید متناسب با نوع پروژه، میزان هزینه و نقاط قوت و ضعف هر کابل، یکی را انتخاب کرد. کابل مسی رسانای بهتری است اما قیمت و وزن بالاتری دارد. درحالی‌که قدرت رسانایی کابل آلومینیومی کمتر است، وزن و انعطاف کمتری دارد و البته قیمت آن هم قابل‌مقایسه با کابل مسی نیست. در مقاله‌ای جداگانه کابل آلومینیوم و کابل مسی را بررسی خواهیم کرد تا با مقایسه این دو کابل، کاربرد هرکدام و مشخصات فنی هر کابل بتوانید کابل مناسب خود را انتخاب کنید.

قیمت کابل آلومینیوم

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، قیمت کابل آلومینیوم به‌مراتب پایین‌تر از کابل مسی است. قیمت کابل آلومینیوم با توجه به ابعاد و مشخصات فنی آن متفاوت است که البته قبل از خرید، باید کابل متناسب با استفاده خودتان را انتخاب کنید. اگر قصد استعلام قیمت کابل آلومینیوم را دارید توصیه می‌کنیم از طریق لینک زیر وارد صفحه کابل آلومینیوم شوید تا به‌صورت آنلاین قیمت‌ها را ملاحظه کنید.

 قیمت کابل آلومینیوم

جمع‌بندی

در این مقاله با پاسخ به این سؤال که کابل آلومینیوم چیست و چه مزایایی دارد سعی کردیم این نوع کابل را به‌طور کامل بررسی کنیم. در بسیاری از پروژه‌های انتقال برق، استفاده از کابل آلومینیوم مزیت بسیار بیشتری دارد و ازنظر اقتصادی هم گزینه بهتری است. برای انتخاب یک کابل مناسب با مشاورین الکترواحسان صحبت کنید تا با در نظر گرفتن تمام ویژگی‌های فنی این نوع کابل، بهترین گزینه را برای پروژه و شرایط شما پیشنهاد کنند.

نظرات (2)

[…] کابل آلومینیومی چیست؟ […]

[…] کابل آلومینیوم چیست و چه مزایایی دارد؟ […]